JAK PRACOVAT Z DOMOVA? TIPY PRO HOME OFFICE

23.1.18


Už několik roků mám to nesmírné štěstí, že moje cesta do práce trvá tak 10 sekund. Někdy 15 sekund, pokud se moc loudám. Pracuju totiž z domova a tak mi teoreticky stačí ráno vstát z postele a odšourat se do obýváku k pracovnímu stolu. V praxi se to samozřejmě snažím dělat trochu rozumněji a nesedat si za počítač hned po probuzení, ale o tom později.

Za tu dobu, co takto funguju, jsem slyšela nespočetně protichůdných názorů na home office. Vesměs všechny mají ale jednu věc společnou - slovní spojení "přinutit se".
"Já bych se nepřinutil, pořád by mě něco rozptylovalo."
"Jak to děláš, Saši? Jak se přinutíš pracovat, když si doma a můžeš vstávat kdy chceš a dělat si co chceš, protože tě nikdo nevidí?"
"My zaměstnancům dát home office nemůžeme. Neměli bychom pak prostředky, jak je přinutit pracovat. Když jsou doma, nemáme nad něma dohled."

Nejvíc mě vždy pobaví, jak si lidé myslí, že když pracuju z domu, tak vlastně celý den nemusím nic dělat. Že vstávám kolem oběda, zkontroluju emaily, dám si kafe a v 15:30 mám už zase volno. Mezi tím stihnu nakoupit, odvézt auto na technickou, zajít si na nehty, pak na trénink, vyvenčit psa, umít nádobí, vyprat a uvařit. Protože "ty přeci děláš z domu, tak si tu práci můžeš dodělat pak." Bylo by to sice krásné, no za pití kávy, dlouhé vyspávání a vyřizování vašich osobních záležitostí vám žádný zaměstnavatel ani zákazník nezaplatí. No a dodělávat cokoliv pak, čili po večerech, případně v noci, vám taky hodně rychle začne lézt krkem.

Jak se tedy "přinutit"? Jak oddělit pracovní život od soukromého, když máte pracovní stůl jen pár metrů od postele či gauče? Jak pracovat z domova?

1. Vytvořte si pravidelný režim
Osvědčená rada, kterou najdete ve všech příručkách, tipech a radách k práci z domova. Pokuste se vstávat ve stejnou dobu, jako když jste chodili do kanceláře. Čím dřív, tím líp pro vás. Máte výhodu, že nemusíte absolvovat dlouhou cestu do práce, můžete začít dřív a tím pádem i dřív skončit. Před devátou hodinou by vás navíc neměly obtěžovat telefonáty a ani neustále vyskakující nové emaily, takže za menší čas uděláte víc práce.

2. Netahejte si práci do postele
Opravdu ne! Je to místo pro odpočinek a excelovské tabulky ani reporty sem prostě nepatří. Z vlastní zkušenosti vím, že když jsem si otevřela notebook v posteli, tak jsem brzy buď usla nebo mě rozbolely záda a chtě nechtě jsem se k tomu pracovnímu stolu musela přesunout.

3. Navštivte Ikeu
... a kupte si pracovní stůl a pohodlnou židli. Žádný jiný nábytek, který máte momentálně doma jej neumí adekvátně nahradit. Ani kuchyňský stůl. Ani gauč. Ani podlaha. Díky pracovnímu stolu se vám také bude lépe dařit oddělit soukromý život od toho pracovního. Pro mě osobně končí pracovní den tím, že zaklapnu notebook a odejdu od pracovního stolu. V duchu tak mám pro daný den splněno, můžu se uvolnit a začít odpočívat.

4. Togglujte
Nové slovo, které vzniklo při používání aplikace toggl.com. Je to jeden z uživatelsky nejjednodušších a nejpřehlednějších nástrojů pro monitorování práce. Díky časovači zjistíte, kolik hodin na konkrétních úkolech strávíte a odpracované hodiny si pak můžete rozdělit do projektů, například podle jednotlivých klientů. Máte tak neustále přehled, kolik jste toho udělali a jak jste u toho byli časově efektivní.

5. Nezanedbávejte se
Každý to má jinak, ale já sama, když mám opravdu hodně práce, tak jaksi zapomínám sama na sebe. Najednou se přistihnu, že je šest hodin večer a já sedím pořád za počítačem, nemalovaná, rozcuchaná a v břichu mi kručí orchestr, protože jsem zase zapomněla, že mé tělo potřebuje i jídlo. A pokud na sobě nějakým zázrakem nemám pyžamo, tak jsou to určitě tepláky. Naštěstí se to teď stává už jen občas. Je opravdu lepší nesedat si k počítači hned, jak vstanete z postele, ale nejdřív dodržet následující postup: ranní hygiena, snídaně, převléct se z pyžama (ideálně ne do tepláků :) ), upravit se (alespoň se učesat) a teprve pak se pustit do práce. Budete se cítit líp a nebudete svým "jak-vstanu-tak-jdu" outfitem děsit případné nečekané návštěvníky (pošťák, sousedka, která si zabuchla klíče...), či partnera, který se v průběhu pozdního odpoledne vrátí z práce.

6. Nezapomínejte na návyky z kanceláře
Ony ty pauzy na oběd či na kávu s kolegama nejsou na škodu. A tak se buď zvednu a jdu se projít aspoň k tomu kávovaru, anebo se jdu na půl hodiny projít se psem, přijdu na jiné myšlenky a mozek pak hned funguje rychleji. Pokud jde o oběd, tak držet v jedné ruce lžíci, druhou klikat na myš a ramenem si u ucha přidržovat telefon by se mělo zakázat.

7. Vycházejte z domu
Byť má práce z domu spoustu výhod, má i jednu obrovskou nevýhodu a tou je nedostatek socializace a kontaktu s ostatními. Jestli se chcete vyhnout ponorce a nechcete začít svůj byt či dům nenávidět, je potřeba z něj občas i vyjít ven. A tak si buď beru práci s sebou a jdu jednou za čas dělat do kavárny, kde si připadám skoro jako v kanceláři, protože se tam neustále něco děje, anebo se nedostatek společenského kontaktu snažím vykompenzovat alespoň popracovními aktivitami.

8. Využívejte vhodné pracovní nástroje
- drive.google.com - Sdílený disk přímo od Google, který se vám bude hodit, pokud například spolupracujete se vzdáleným týmem. Můžete si přes něj sdílet veškeré dokumenty, či vytvářet dokumenty, tabulky, prezentace a další formáty a navzájem je přímo z disku upravovat.
- Skype či Google Hangouts mi umožnili účastnit se i takových schůzek, na kterých jsem fyzicky nemohla být a ušetřili mi spoustu peněz za telefon a času stráveného na cestách
- idoklad.cz - pokud nejste zaměstnanec a pracujete na volné noze jako živnostník, bude se vám hodit nástroj pro vedení účetnictví a fakturace. Celý proces je velmi jednoduchý a vy tak můžete mít během chvilky fakturu vyhotovenou a zrovna ji odběrateli odeslat.
- shoptet.cz - opět nástroj spíš pro podnikatele, tentokrát pro ty, kteří chtějí rozjet vlastní e-shop a prodávat na internetu. Pomůže vám jak s provozem samotného e-shopu, tak se složitou EET či novým zákonem GDPR
- toggl.com - jehož výhody jsem zmínila v bodu 4 :) 

9. Dělejte to podle sebe
Všechno, co jsem zde uvedla berte pouze jako moje doporučení. Každému vyhovuje něco jiného a proto je potřeba si to vyzkoušet, přijít na to, co vám vyhovuje a toho se pak držet.

P.S.: Pokud mi do komentářů napíšete nějaké vlastní tipy, které by mi práci z domova ještě víc usnadnily, budu moc ráda :)

You Might Also Like

8 komentářů

  1. A teď mi poraďte, kde sa dá k home office práci přijít :) Tak moc bych si přála pracovat z domu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Musíte sa rozhliadnuť a zistiť, ktoré práce sa dajú robiť ako home office a jednu si vybrať, ktorá by vás bavila. Následne vložiť energiu a čas, aby ste sa v nej stala dobrou a začala ponúkať potencionálnym klientom.

      Vymazat
  2. Díky moc za tento velice přínosný návod na to, jak se z té domácí práce nezbláznit. Já s tím upřímně docela dost bojuji, ale doufám, že se mi to jednou podaří všechno srovnat do zenového klidu a nebudu s tím mít takový problém. Jinak, je to pro mne opravdu novinka, protože jsem si hledala těsně po tom všem, co se teď událo novou práci přes pracovní portál

    OdpovědětVymazat
  3. No, tak třeba já jsem věděla to, jak pracovat z domu, ale co bylo mou velikou překážkou, byl kancelářský nábytek a to hlavně proto, že jsem vůbec nevěděla, kde ho koupit. Nakonec jsem ale po několika hodinách hledání na internetu ten svůj pravý a potřebný nábytek našla a vše je už zase v rovnováze :-D

    OdpovědětVymazat
  4. Díky moc Sashett za nějaké tipy na to, jak pracovat z domu. Já jsem se rozhodla vyzkoušet něco z toho, co jsi mi psala a opravda to funguje. Do toho jsem ještě narazila na stránky o investování a chtěla bych si ještě rozšířit portfolio zájmu o nějaké spekulativní měny :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Podle mě určitě dost užitečné tipy. To se hodí. :) S tím pracováním z postele určitě souhlasím. Taky jsem si myslela, jak to bude super, ale opravdu to nefunguje. Jen tak mimochodem, kdyby náhodou někdo nevěděl jak začít pracovat z domu, tak před časem jsem narazila na článek, kde se dají najít super tipy v jakém oboru začít. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je super článek. Díky za tip. Já z domu pracuji už asi dva roky a zatím mi to teda úplně vyhovuje. Je ale pravda, že ze začátku jsem měl hodně velký problém s organizací času a oddělením domácího života od práce. Tu organizaci času se mi povedlo ale vyřešit tak, že jsem si na lístečky psal věci, které potřebuji udělat a pomocí magnetů je přidělával na takové magnetické tabule které tady mám. Tak má člověk své úkoly pořád na očích, což je prostě potřeba. Lepší než to mít někde v telefonu.

      Vymazat
  6. Práce z domu určitě není jen tak. :) Každý si myslí bůhvíjaké to není leháro, ale opak je pravdou. Já třeba podnikám a hodně ted z domu pracuji. V posledních dnech ale často strávím u počítače klidně i celý den a na nic jiného prostě nemám čas. Teď jsem například řešil grafický návrh na firemní placky. To taky zabralo spoustu času.

    OdpovědětVymazat

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images